Kaikki irti työajasta

Kun etätyöstä on tullut osa joka päivästä arkeamme, voi työssä jaksaminen tuntua vaikeammalta. Motivaatio saattaa olla kadoksissa sellaisissakin työtehtävissä, jotka aiemmin jaksoivat kiinnostaa. Iltapäiväväsymys voi painaa ja into lähteä liikkumaan työpäivän jälkeen voi olla nollissa. Hätä ei ole tämän näköinen, sillä voi muuttaa arkeasi pienillä muutoksilla ja saada työpäivistäsi taas entistä enemmän irti!

Aamu alkaa aamiaisella

Aamiainen on päivän tärkein ateria. Jotkut kritisoivat tätä väitettä vastaan mutta lähtökohtaisesti aamun aloittaminen muullakin kuin vain mustalla kahvilla on hyvä idea. Mitä monipuolisempi aamiainen on, sitä pidemmälle sen voimin jaksaa. Kokeile lisätä aamiaiseesi proteiininlähde, esimerkiksi kananmuna, raejuusto tai kalkkunaleikettä ja huomaat pian, että aamupäivän työtunnit sujuvat tehokkaammin! Myös keskittyminen on helmpompaa, kun nälkää ei tarvitse miettiä. Muista myös juoda vettä, sillä veden juominen vaikuttaa työtehoon, aivojen toimintaan ja yleiseen jaksamiseen.

Muista liikkua

Liikuntaa ei kannata unohtaa. Päivässä kannattaa pyrkiä liikkumaan kahdella tavalla: sekä työpäivän aikana kevyesti venytellen että ennen tai jälkeen työpäivää hengästymistä tavoitellen. Työpäivän aikana voit nousta venyttelemään kerran tunnissa tai tehdä kevyen keppijumpan aina silloin tällöin. Työajan ulkopuolella kunnosta kannattaa pitää huolta esimerkiksi kuntosaliharjoittelulla tai jotakin mieluista lajia harrastaen.

Vaihda maisemaa

Välillä oma kotikonttori käy tylsäksi. Silloin muutos työympäristöön saattaa hyvinkin olla juuri se ratkaisu, joka vaikuttaa motivoivasti työhösi. Siirrä työpisteesi kahvilaan, kirjastoon tai vuokraa itsellesi hotellihuone työpäivän ajaksi! Tässä esimerkki hotellista, jonka huoneet ovat houkuttelevia niin yöunien kuin työpäivän viettoon. Uusi työympäristö on virkistävä muutos, jonka vaikutukset huomaat työsi tehossa nopeasti.

Näillä vinkeillä saat taas enemmän irti arjestasi etätyön merkeissä!